Rätt puls och muskelfibrer!

Beroende på vad för sorts träning man utövar blir olika muskelfibrer aktiverade.

Det finns aerobiska muskelfibrer och anaerobiska muskelfibrer.

De aerobiska muskelfibrerna används vid långsam, uthållighetsträning och anaerobiska muskelfibrer används vid snabbhetsträning och styrketräning.

När man tränar de aerobiska muskelfibrerna (långsamma, uthålliga) bränner man fett och när man tränar anaerobiska muskelfibrer (snabba) bränner man kolhydrater och bygger muskler.

Exempel på aerobisk träning är simning, löpning, cykling med rätt puls.

Exempel på anaerobisk träning är all form av styrketräning, snabb intesiv träning där man ger allt på en kort tid. Nästan alla sporter är anaerobiska.

Man bygger upp kroppen på olika sätt ifall man tränar Aerob eller Anaerob. Ett bra exempel är att jämföra kroppsbyggnaden mellan en långdistanslöpare och en sprinter. Här är en typiskt bild som cirkulerat på nätet där vi kan se en tydlig skillnad mellan personerna.


För att få en bra grund i träningen utan skador och andra problem är det viktigt att ha de aerobiska muskelfibrerna i balans.
Aerobisk träning är hälsofrämjande och stärker organ och körtlar och syresätter kroppen.

Rätt puls vid aerobisk träning

När jag löptränade förr, kunde jag lugnt springa 10 km på 1 timme eller under. Men resultatet av den träning var överansträngda knän och höft. Jag kunde också få illaluktande svett om jag riktigt tog ut mig.
Varför?
Jag sprang med alltför hög puls. Springer man längre sträckor med för hög puls, utan en bra grund i de aerobiska muskelfibrerna sliter det väldigt mycket på leder och senfästen. Har man för hög puls på längre sträckor bränner man muskler också och ett tecken på att man gör det är illaluktande svett.

Maxpulsen skall ligga på ungefär 180-ålder.

Så min puls skall ligga på ca 144-154 pulslag/min

Men vill man vara ännu mera exakt kan man (som med allt annat) muskeltesta fram vilken puls som passar just för dig och det kan variera beroende på i vilket skick man är i. Min exakta puls skall ligga på 146-159, då bränner jag enbart fett och då mår min kropp som bäst av träning. 

När man testar fram rätt puls ser man när musklerna är som mest uthålliga.

När jag började träna med RÄTT puls fick jag börja om helt från noll... Jag kunde inte ens springa till en början för då rusade pulsen... Men vartefter kunde jag öka på farten och knäproblemen är borta.

Nästa inlägg kommer också att handla om muskelfibrer men fokuserad på brist eller överskott av dem och hur kroppen reagerar på den obalansen. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0